Miercuri, corporația spațială de stat rusă, Roscosmos, a dezvăluit planurile de a crea o nouă rachetă „Amur”.

Sistemul principal de propulsie va fi alimentat de motoare noi, încă neconcepute care vor arde metan drept combustibil. La fel de semnificativ, pentru prima dată, Rusia încearcă să construiască o primă etapă reutilizabilă. Roscosmos dorește să atingă un preț scăzut de doar $22 milioane pentru o lansare al lui „Amur”, care se anunță ca fiind capabilă să livreze 10,5 tone pe orbita joasă a Pământului.

“Ne-am dori ca racheta noastră să fie fiabilă, ca o armă de asalt Kalashnikov”, a declarat Alexandru Bloshenko, director executiv al Roscosmos pentru programe avansate și știință. Cu toate acestea, ceea ce este cel mai izbitor la designul rachetei Amur este cât de mult seamănă cu o versiune mai mică a rachetei Falcon 9 a SpaceX, care poate ridica în orbită o încărcătură de aproximativ două ori mai mare.

Schema propusă pentru racheta Amur
« 1 de 3 »

Asemănarea începe în partea de sus, cu un carenaj mai larg decât mijlocul rachetei. Racheta Falcon 9 al SpaceX are un carenaj de sarcină utilă cu un diametru de 5,2 metri, iar proiectul Amur propus are un diametru de 4,1 metri. Ambele rachete dispun de un set de aripioare de rețea în partea de sus a primei etape și picioare de aterizare la bază. În loc să utilizeze nouă motoare, cum ar fi Falcon 9, Amur va folosi cinci motoare RD-169.

În timp ce prima etapă a rachetei Falcon 9 este proiectată fie pentru a reveni la locul său de lansare, fie pentru a ateriza pe o navă, Amur se va lansa din Cosmodromul Vostochny din estul Rusiei și va ateriza posibil într-un loc care va fi construit de-a lungul Mării Okhotsk. Deocamdată, Rusia nu intenționează să aterizeze racheta pe mare, din cauza condițiilor deseori grele din Marea Okhotsk.

CITEȘTE:  [Live Video] Blue Origin lansează următorul zbor suborbital de test New Shepard

Roscosmos a spus că costurile de dezvoltare ale propulsorului nu vor depăși $900 milioane și fiecare primă etapă a lui Amur va fi proiectată pentru a zbura 10 misiuni în faza inițială de testare. Dacă acest lucru vă pare familiar, obiectivul SpaceX de ceva timp deja este de a utiliza un Falcon 9 pentru a zecea oară în 2021.

Toate acestea sună bine, în special prețul competitiv de $22 milioane, care este mic pentru un propulsor mediu dacă Roscosmos și contractorii săi o să îl poată livra. Este important de menționat că liderul pe dezvoltarea spațială în Rusia, Dumitru Rogozin, a anunțat o serie de proiecte spațiale ambițioase în ultimii ani și apoi nu a întreprins nicio acțiune pentru a se asigura că acestea sunt realizate.

Ba mai mult, chiar și în cel mai optimist interval de timp, Amur al celor de la Roscosmos nu ar fi gata să zboare până abia în 2026. Acesta este un timp destul de mare pentru un program de dezvoltare a rachetelor și este dificil de spus în ce tip de piață va intra propulsorul. De exemplu, dacă SpaceX este capabil să își îndeplinească planurile de a construi un sistem de lansare Starship complet reutilizabil, vehiculul respectiv ar putea să lanseze de 10 ori mai mult decât Amur pentru un cost similar sau mai mic. Acest lucru ar face dificilă creșterea ponderii Rusiei pe piața comercială spațială.

Comentând racheta Amur pe Twitter, fondatorul SpaceX, Elon Musk, a spus: „Este un pas în direcția corectă, dar ar trebui să țintească într-adevăr reutilizabilitatea până în 2026. O rachetă mai mare ar avea, de asemenea, sens și pentru economie. Obiectivul ar trebui să fie minimizarea costul pe tonă pentru a orbita sau în cel mai bun caz va servi o nișă de piață.”

astrofeed patreon

via: [Ars Technica]